🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Маркови неволи

От 10 март 2011 г. фирмите сами ще следят за правата си върху търговските си марки

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Ако след 10 март 2011 г. откриете, че част от търговската марка на вашата фирма вече я има в търговската марка на друга компания, не бързайте да обвинявате държавата, че не ви е защитила от този copy-paste. И не наричайте собственика на другото дружество крадец. Вината за допуснатото сходство или дори за пълната имитация на собствената ви марка ще е изцяло ваша. Защото от тази дата влизат в сила съществени промени в Закона за марките и географските означения, които изискват притежателите на регистрирани търговски марки сами да следят за правата си.

При сега съществуващата система на регистрация, служителите на Патентното ведомство извършват експертиза по същество дали марката не накърнява нечии интереси като копира или напомня за вече регистриран отличителен знак. Според закона това става в срок от една година, след като изтече времето за подаване на възражения от трети лица. Така периодът от подаването на заявката, публикацията й в официалния бюлетин на ведомството и срокът за възражения, до деня, когато фирмата ще има защитена от закона марка, в най-добрия случай надхвърля година и половина. Сега тази практика се променя.

"Най-общо казано, от 10 март следващата година се премахва частично служебната проверка за наличието на т.нар. относителни основания за отказ на регистрация на марка. Тази проверка се заменя с т.нар. опозиция. Това е възможността лицата, притежаващи по-ранни спрямо заявената марка права върху идентична или сходна марка, да препятстват евентуалната й регистрация", обяснява Добринка Добрева, директор на дирекция "Марки и географски означения" в Патентното ведомство.

"Чрез новия механизъм се елиминира до голяма степен субективният фактор при оценката на сходството между марки, която досега се извършваше от експерт. Освен това не се допуска регистрацията на марки, заявени в противоречие с добросъвестната търговска практика, за което информация имат само заинтересованите лица, но не и Патентното ведомство", коментира Магдалена Радулова, началник-отдел "Правно осигуряване" в Патентното ведомство.

За своите права трябва да следят още лицензополучатели на по-ранната марка, както и действителни притежатели на нерегистрирана марка, която се използва в търговската дейност и за която е подадена заявка за регистрация без съгласието на притежателя й, уточнява Радулова.

Системата на опозицията съответства на режима на предоставяне на закрила на марките в голяма част от страните в Европа, уточняват експертите на Патентното ведомство. Според тях тя е и в унисон с установените в страната ни пазарни отношения, при които инициативата принадлежи на стопанските субекти и трябва да бъде стимулирана, а намесата на държавния органи е сведена само до бранене на широкия обществен интерес.

Въвеждането на опозиционната система води и до съкращаване на срока, в който марките, отговарящи на законовите изисквания, ще бъдат регистрирани (виж илюстрацията).

За тези, които не искат сами да следят дали няма да бъдат нарушени правата им, Патентното ведомство предоставя срещу годишна такса от 70 лв. услуга по извършването на проучвания за наличие на сходни или идентични марки. Те са четири на брой и се изготвят за абониралите се фирми в края на всяко тримесечие.

Къде е информацията

- Официален бюлетин на Патентното ведомство -

www1.bpo.bg/index.php?option=com_content&task=view〈=en&id=167&Itemid=269

- Базата данни BPO-online за марките, заявени и регистрирани по национален ред, на Патентното ведомство - www.bpo.bg

- За международните регистрации по реда на Мадридската система с действие на територията на България – в сайта на Световната организация за интелектуална собственост (СОИС) - www.wipo.int/romarin

- За марките на ЕС – в сайта на Ведомството за регистрация на търговски марки и дизайна на ЕС (OHIM) -

http://oami.europa.eu/ows/rw/pages/QPLUS/databases/searchCTM.en.do



3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lazarev avatar :-@
    R.L.
    • - 1
    • + 1

    Ега ти тъпотията! Аз съм против, ала какво мога да направя, освен да подам някакво си оплаквателно писмо? Значи плащаш хиляди левове насам-натам, регистрираш си марка, и утре някой идва и регистрира същата, е това не е ли малоумно!?

    "Тази проверка се заменя с т.нар. опозиция. Това е възможността лицата, притежаващи по-ранни спрямо заявената марка права върху идентична или сходна марка, да препятстват евентуалната й регистрация" - Е всеки ден ли да си проверявам?

    70 лв? Без да съм песимист, нищо чудно постепенно да тръгне нагоре. Крайно против съм тая тъпотия.

    Нередност?
  • 2
    funcy74 avatar :-|
    МилевГео
    • + 2

    Проблемът не е във въвеждането на самата процедура, а доколко тя ще стане достояние на обществеността, за да се предотврати първоначалното недобросъвестно заявяване на търговски марки. По темата би трябвало да има широк обществен дебат, в противен случай бизнесът в България ще пострада. Освен заявяването хаотично на редица ключови търговски марки, на които са базирани значителни търговски интереси, първоначалният хаус ще доведе и до инициирането на много съдебни дела и искания за заличаване на търговски марки постфактум.

    Нередност?
  • 3
    funcy74 avatar :-|
    МилевГео
    • + 2

    До коментар [#2] от "Атанас Костов":

    Повече за самато процедура по опозиция можете да прочете тук: http://www.iusauthor.com/Procedurata-po-opoziciya-na-targovska-marka.-Тeoretichni-osobenosti-i-prakticheski-aspekti.html

    Нередност?
Нов коментар