История и обща характеристика на брандинга

 
Като понятие брандингът се появява през 30те на ХХ век в компанията Procter&Gamble в една бележка, написана от Нийл МакЕлрой (1904-1972). Докато е работел върху рекламата на сапуна Camay, МакЕлрой е открил, че продуктът трябва да се конкурира не само с Lever и Palmolive, но и с Ivory, един от продуктите на компанията. В небезисвестната бележка, той се обосновава, че трябва на сапуна Camay трябва да се обърне специално внимание, както и на останалите продукти. Всеки един от продуктите, според него, трябва да се разглеждат отделно от останалите и да се възприемат, все едно са на различни производители. Предлага с всеки един от тях да се занимава отделен екип, който да се съсредоточи само върху дадения продукт. Бележката е надхвърляла определената от мениджърите една страница, но въпреки това е приета и одобрена.

Брандингът, познат още като Бранд Мениджмънт, представлява прилагане на маркетинговите техники за популяризиране на един продукт, продуктова линия или марка. Основната цел е да се увеличи стойността на продукта (материална и нематериална) за потребителите. Марката се възприема като обещание към потребителите - какво да очакват от дадения продукт; какво по-различно се предлага и кое го прави по-добро от останалите.

Съществуват няколко основни разлики между един бренд в Интернет и друг, който се разпоространява на пазара извън него.

1. Възможността за взаимодействие в Интернет
В Интернет формирането на бренда произлиза по правило посредством непрекъснатия поток инфомрация за продукта или компанията за създаването на позитивен облик. Също така взаимодействието с потребителите става като се реагира бързо на техни потребности, получава се диалог между двете страни. Ако иска, потребителят може лесно да провери информацията, която се предоставя, е истина или само рекламни лозунги. Основните фактори, които влияят върху формирането на бренда в Интернет са следните:

  • Външният вид на уеб сайта на компанията и неговите функционалности;
  • Колко подробно и точно е представен продуктът;
  • Скоростта за обработка на поръчката;
  • Надежността на уеб системите и услугите които се използват;
  • Реалната полза, която потребителите могат да извлекат и мн. др.

2. Скоростта за за създаване на един бренд в Интернет
Времето в Интернет тече много по-бързо отколкото извън него. Например, на компанията Coca Cola й отнема 50 години, за да се утвърди на пазара, а на директорията Yahoo! са нужни само 5 години. За интернет проектите, които са насочени към по-тесен кръг от потребители или нови ниши, имат голям шанс да станат известни само за няколко месеца.

3. Наличието на предишен опит от реалния пазар
Когато една добре позната компания от реалния пазар реши да пренасочи част от дейността си в Интернет, тя има предимство пред останалите. Само че това предимство не може да се смята за решаващо. По-голямо значение имат иновационния подход, умението да се прогнозира пазара, откриването на незаети пазарни ниши и т.н.




{START_COUNTER}